איך תכנון תאורה נכון יכול להגדיל את המכירות?


לתאורה תפקיד מכריע בעולם העיצוב המסחרי של החנוית.
תחשבו על עצמכם בתור צרכנים, אנחנו הרי קונים  קודם כל עם העיניים ולכן חשוב לתכנן נכון את התאורה.
לפני הכל חשוב להבין איך ניתן להאיר את המוצרים בצורה הנכונה והמחמיאה ביותר, צריך להתאים את האופי של התאורה ולמקד אותה למוצר אותו רוצים לקדם.
צריך כמובן לקחת בחשבון שמוצרים שונים צריכים לקבל תאורה ספיצפית והולמת במיוחד עבורם לדוגמא אנחנו לא נאיר באותה צורה בגדים וכלי בית.
זכרו שתאורה נכונה בחנות יוצרת סביבת מכירה חיובית מה שיכול לגרום להגדלת המכירות בצורה משמעותית.
לעומת זאת תאורה לא מתאימה,מסנוורת או "צורבת" לעין יכולה לגרום לאנשים לצאת ממנה או יותר גרוע למנוע מכניסת לקוחות מלכתחילה.
בפוסט הזה אתמקד באיך לעשות את זה נכון עם כמה כללים  מאוד פשוטים שיכולים לעשות שינוי משמעותי.
אבל לפני זה כמה מושגי יסוד מעולם תכנון ועיצוב התאורה.

נצילות אורית -  לפי ויקיפדיה זהו היחס בין כמות האור המופקת על ידי הנורה להספק שהיא צורכת.
ובתכלס זה אומר כמה חסכוני גוף התאורה מבחינת צריכת החשמל.
לדוגמא: נורת פלורסנט יכולה להאיר חללים גדולים תוך צריכה מינמלית ביותר לעומת נורות הליבון הרגילות.
בעיצוב חללים גדולים כמו חנוית נתון זה צריך להיות מחושב היטב.

אורך חיים - משך השעות בממוצע של הנורה. חשוב לקחת בחשבון בעת שרוכשים את גוף התאורה לא רק את העלויות הראשוניות שכוללות את ההתקנה אלא גם את ההוצאות השוטפות.
כדאי לבדוק כבר במועד הרכישה באיזה תכיפות נדרש להחליף את הנורה? האם לצורך כך נצטרך סולם גבוה או חשמלאי?
אורך החיים של הנורה תלוי גם בתנאי הפעלתה: בעיקר טמפרטורת הסביבה, רעידות ותדירות ההדלקות.

מסירת צבע (CRI) - לכל נורה יש מגוון שונה של אורכי גל אותם היא פולטת, ולפיכך הצבע הנראה של האובייקט המואר מושפע מסוג הנורה המאירה.
כלומר האור שנוצר מבליט בצורה שונה כל מוצר ומוצר האור יכול להחמיא למוצר מסוים אך בדיוק באותה מידה יכול לעשות לו עוול.

לדוגמא:אור פלורסנט ידוע כאור בעל השפעה חזקה ולבנה יותר ואינו מחמיא לבני האדם לעומת נורות הליבון.
פליטת חום -  עוד מרכיב חשוב שכדאי לבדוק הוא אם גוף התאורה פולט חום?חשוב לדעת שגוף שפולט חום רב יגדיל את צריכת החשמל ויעמיס על מערכת מיזוג האוויר.
 כדי לתכנן נכון את התאורה חשוב להקפיד על מספר כללים חשובים, לכן קיבצתי כאן 6 חוקים שיעזרו לכם בתכנון התאורה:

1.      תאורה רבת עוצמה בחזית החנות, בכניסה ובחלון הראווה תבליט את החנות ותיראה מזמינה יותר- ביננו אף אחד לא אוהב להיכנס למקומות חשוכים.
2.      הקפידו לייצר מגוון של סוגי תאורה – במרבית החנויות נוטים להשתמש בתאורת פלרוסנט בגלל החיסכון בחשמל ובעלויות אך שימו לב שתאורה מסוג זה יוצרת אוירה קרה ושטוחה.

3.      הקפידו לנקות את גופי התאורה בדיוק כפי שאתם מנקים את שאר איזורי החנות. נכון שזה יותר קשה לתפעול כאשר הם תלוים על התקרה אבל  ניקיון שוטף משפר את אורך החיים וזה חשוב במיוחד אם גוף התאורה עלה לא מעט.

4.      הימנעו מסנוור- הדבר הכי מעצבן זה לא להצליח להתמקד בראיה היות והתאורה מכוונת על הלקוחות במקום על המוצר ולכן חשוב בתכנון לבדוק  שהאוייבקט יהיה מואר ושגוף התאורה יהיה מוסתר ככל האפשר כדי למנוע סנוור.

5.      התקנה נכונה- מומלץ להתקין מנורות בתלייה או הצמדה לתקרה כך השטח המואר יהיה מקסימלי בניגוד למנורות רצפה או מדף שמאירות באופן נקודתי.

6.      השתמשו במערכת דינמית לתאורה כך שתאפשר לכם להזיז את התאורה בהתאם לתצוגות והאויבקטים המשתנים בחנות. מומלץ להשתמש בפסי צבירה שהם למעשה מסילה לגופי התאורה.

 ועכשיו אחרי שקצת החכמנו ולמדנו את המושגים הבסיסיים בואו נדבר על עיצוב התאורה
כי הוא השחקן הראשי כאן.
אז, איך עושים את זה נכון? בואו תראו כמה דוגמאות שאתם יכולים ליישם כבר עכשיו:
שימוש כפול בגוף התאורה גם כמנורה וגם להצגת הנעליים. אפשר להציג בחלון ראווה או בחנות בסמיכות לקיר כפי שביצעו בדוגמא הזו כך שלא יפריע לקונים.
חשוב שהתליה של גופי התאורה תתבצע בגבהים שונים אך שלא תהיה גבוהה מדי כך שיהיה ניתן לראות  בצורה ברורה את המוצר.



אני מאוד אוהבת את השימוש במוצרי ready made בעיצוב.
הכוונה למוצרים שעושים בהם שימוש יומיומי  כשהם מנותקים מן הקונטקסט המקורי שלהם ובאמצעות העיצוב נותנים להם פרשנות אחרות.
לדוגמא. כוסות יין שהופכות לגופי תאורה.גם מפיץ אור וגם יצירת אמנות.
ואם כבר ברדי מייד עסקינן אז הנה דוגמא ישראלית מקסימה של  עיצוב גופי תאורה בבית הקפה מיכליס במודיעין.
ההשראה לגופי התאורה שנתלו בבית הקפה נלקחו מעולם האפייה.
גופי התאורה עוצבו בצורת תבניות אפייה.
סטודיו beam  שמתמחים בפרויקטי תאורה היו אחראים על עיצוב התאורה.
על תהליך העיצוב הם מספרים שהם השתמשו בטכניקה מיוחדת שפותחה במיוחד שמשלבת פיתוח של אביזירי אקרליקי עם גימור בצבע מתכת.


יצרנית התאורה reggiani אחראית על מספר רב של פרויטי תאורה בתחום המיצוב המסחרי.
אחד הפרויקטים האהובים עליי במיוחד הוא זה שעוצב עבור המותג מקס מארה - Max Mara האיטלקי
בחנות הדגל שלהם בונקובר, קנדה.עיצוב התאורה השתלב עם הסגנון האלגנטי של המותג.
התאורה  התמזגה עם העיצוב והדגשיה את הבגדים והאבזור ובמיוחד הדגישה את העיצוב המינמליסטי בכך שהאירה את קיר הלבנים.
בפרויקט זה עשו שימוש של נורות לד מסוגים שונים ונורות ליבון כך שהאווירה הכללית שנוצרת רכה ונעימה.





 בחנות Rifle במילאנו , לקחו את הפלורסנטים ושילבו אותם במידוף, דרך מעולה להבליט את המוצרים.


בחנות הדגל של  דיזל בטוקיו, לקח הארכיטקט היפני אייקו  מרוטה שלב אחד קדימה כאשר עיצב בתוך החנות מתוך כל הנורות מיצג אומנו. עיצוב הצורה הקשתית לקוחה מתוך הרקע האדריכלי שלו.


סגנון עיצוב אחר לגמרי ניתן לראות בחנות הפופאפ של נייק- Nike
כיאה למותג ולצבעוניות שלו כך גם עוצבה החנות הזמנית שהוקמה בניו יורק.
המעצבים ב- StoreyStudio עשו שימוש בפלורסנטים שהוסיפו עוד זוהר לצבעים הבוהקים שנצבעו הקירות.
השטח בחנות חולק לאיזורים שונים, ובכל האיזורים  מאפיינים של סימטריה וצבעים  חזקים.



אני, כידוע אחת שאוהבת מאוד צבעים ולכן הטריק הזה בעיניי יכול לעבוד בכל מקום שאותו רוצים לתבל עם מעט צבע.
דרך אגב, לא מוכרחים לצבוע את הקיר אם חוששים שהצבע יימאס, אפשר להשתמש בוואשי טייפ או נייר דבר איזולירבנד צבעוני.

 ולסיום נקנח בפינת ה-DIY ליצירת גוף תאורה.
 את גוף התאורה  הזה אפשר להכין לחנות/ חלון ראווה ואפילו לבית כל מה שצריך זה בלון, דבק חזק וחוט שפגט.
מומלץ להכין בכמה גדלים שונים ובגלל שהגודל תלוי בבלון אז זה הרבה יותר קל.


הקישור להדרכה 

לסיכום:

תכנון תאורה בחללים קמעונאיים הנו מקצוע בפני עצמו ואין להקל ראש בבחירה של גופי התאורה ופיזורם בחלל
בסופו של דבר צריך לזכור שרענון התאורה הוא יחסית אמצעי זול ולא מסובך ובאמצעותו ניתן לשדרג את החנות ולהעניק לה מראה חדש ללא מאמץ.

תגובות

העיצוב של כל הנורות/שנדלייריז נראה מהמם וייחודי.
תודה
ניאון אמר/ה…
תודה על המדריך המפורט, השכלתי. הכוסות המוארות מדהימות במיוחד